Kas apteek on kadunud?
Pildil sissesõit Paunveresse. Luts keeraks vist hauas ringi kui teaks, milliseks kommertsiks on muutunud apteegid.
Euroapteegi juht Indrek Ild annab intevjuu.
Kuigi
 seaduse jõustumiseni ehk siis tärminini 2020, on veel palju aega, on 
apteegikettide juhid alustanud juba ennetavate tulelöökidega. Huvitav on
 juba intervjuu algus, kus Indrek Ild mainib, et "... kui seadus 
sellisel kujul jõusse jääb....". Sellest võib kaudselt välja lugeda 
soovi, et nii ei jääks. Kas muretsetakse selle pärast, et inimeste 
eluolu muutub halvemaks?
Konkurents on tihe. Kui palju üldse kasvuruumi on?
Apteekidevaheline
 konkurents on väga tihe ja kasvuruumi on ainult konkureerides, 
kelleltki turuosa ära võttes. Sellist tühja maad ei ole, kuhu oleks 
lihtne teha apteek, mis ka tulu toodaks.
Me ei 
tea, mis hakkab toimuma paari aasta pärast. Riik on vastu võtnud 
seadused, kus on apteekide omanikele kehtestatud väga selged nõuded 
(alates 2020. aastast peab apteegi omanikuks olema proviisor – toim), 
mis meie hinnangul võib viia selleni, et mõne aasta pärast pannakse 
umbes kolmveerand Eesti apteekidest kinni. See on väga suur oht nii kogu
 riigi tervishoiusüsteemile kui ka rahva tervisele.
Väga
 huvitav kui sellist küsimust isegi konkreetsemalt ei kommenteerita vaid
 visatakse lihtsalt sõnad õhku. Muidugi, praegu ehk on vara põmmutama 
hakata, küllap ka meediamogulitest apteekrid veel ootavad ja vaatavad. 
Mine tea, tänase avaliku suurannetuse ilmsikstulekul grupi ärimeeste 
poolt (3-lapselise tulevikupere nimel) võib muidugi vandenõuteooriana 
välja käia ka selle, et küllap tulevikuski tehakse erakondadele 
annetusi, suuri ikka ma mõtlen. Kui see muutub tasapisi "normiks"!? See 
selleks.
Ometi
 loeb sellest lühikesest lõigust üht-teist välja. Esiteks, üldjuhul 
(just linnades), on apteegiäri üpriski kasumlik. Kohti, kuhu peale 
eelmisi seadusemuudatusi nüüd apteeke saaks teha, pole tegelikult sugugi
 nii vähe, kui Ild mõista annab. Teoreetiliselt võiks apteeke teha 
murdu, eriti Tallinnas. Tulu toodaks? Ikka toodab. Iseasi, on KUI PALJU 
toodaks. Ketiomanikud kindlasti loodavad iga apteegi pealt SUURT tulu, 
proviisor võib üldiselt leppida ka reaalse tuluga, mis tagab normaalse 
äraelamise tema perele, seda enam, et ühe apteegi puhul ei ole ju otsest
 vajadust pidevalt investeerida uute apteekide avamisse, olemasolevate 
sulgemisse, keti IT-süsteemide suuremahulisse täiendamisse jm. Piisab 
OMA apteegist, mida siis jõudumööda ka arendatakse, sest üldiselt ei ole
 eesmärk mitte AINULT raha teenida, vaid pigem teha oma ametialast tööd.
 See on põhiline erinevus kettide ja proviisorite vahel. Tõsi, iga 
proviisor ei pruugi olla ärimees, kuid küllap vähegi suurema apteegi 
puhul saab vajadusel ka ärivaistuga inimese tööle võtta.
Me
 ei tea, mis hakkab toimuma paari aasta pärast? Jah, oraaklid me ei ole,
 keegi ei ole. Näe, isegi RE kukkus valitsusest välja kuigi nad arvasid,
 et on seal veel kaua-kaua. Kuid mis siis peaks toimuma mõne aasta 
pärast? Peaks ära kaduma vähemalt osaliselt  konkurentsi tapmine ja 
toimima peaks hakkama tervem konkurents. Selline, mida praegu ei ole. 
Praeguste kettide juhtide lähenemine teemale on samasugune, nagu 
marketite juhtidel, bussifirmadel või paljudel teistel ärimeestel - 
võimalusel "keerata teisele käru" ja samas hädaldada, kuidas teised 
teevad temale sama!
Miks aga peaks see seadus viima kolmveerandi apteekide sulgemiseni? Ja kui osa ka tuleb sulgeda, siis kas see on hea või halb?
Mis teenuseid võiks apteegis veel pakkuda, mida tänased seadused ei luba?
Võiks
 olla kõikvõimalikud tervishoiuteenused, mis ei ole otseselt seotud 
haiguse diagnoosimisega või spetsiifiliste raviprotseduuridega. 
Lihtsamad tervishoiuteenused, mida praegu pakub pereõde 
perearstikeskuses, võiksid olla ka apteekides kättesaadavad. 
Tõenäoliselt toimuks sellisel juhul apteekide suurem spetsialiseerumine.
Võib-olla
 oleksid Tallinnas apteegid sellised nagu täna, aga näiteks väiksemates 
keskustes oleks võimalik meditsiiniteenuste kvaliteeti parandada, kui 
apteegiteenuse saaks muude meditsiiniteenustega kokku koondada, 
võib-olla juurde tuua perearstikeskuse. Praegu on väiksemates kohtades 
raske toime tulla. Kliente on piiratud hulk ja see arv väheneb, aga 
rendi- ja tööjõukulud ei erine Viljandis või Karksi-Nuias oluliselt. 
Koostöö tervishoiuteenuste pakkumise vallas oleks kasulikum kui 
konkureerimine. Väiksemas maakohas ei suuda perearstikeskus ega apteek 
võib-olla täie koormusega töötada, aga kui teha koostööd – näiteks 
pereõde saaks olla nii konsultant apteegis kui ka pereõde 
perearstikeskuses –, oleks tulemus efektiivsem.
Seaduse
 järgi ei tohi apteegi omanik olla teise tervishoiuasutuse omanik – kui 
oled perearstikeskuse omanik, siis miks sa ei võiks olla osanik ka 
apteegis? Kõik need piirangud seavad ohtu apteegiteenuse kättesaadavuse 
suurematest keskustest eemal.
Ilmtingimata
 ei pea ju tervishoiuasutuse  omanik olema ka apteegi omanik?  Praegu on
 aega asju ümber vaadata, mõnigi aasta tagasi räägiti (RE jt) 
maakohtades teenusekeskuste arendamise vajadusest, nagu muide ka 
mobiilsete apteegiteenuste vajadusest. Tehtud selles vallas pole aga 
midagi. Ometi saab isegi haldusreformi käigus üht-teist läbi mõelda, 
näiteks väiksemates kohtades ühildada uue osavalla pindade loomine koos 
teenusekeskusega, apteekidele ruumide rentimise võimalusega, 
ühispeatuste taristu väljatöötamise ja muuga. Kui vaadata kasvõi 
ühistranspordi parandamise nurga alt, siis ehk olekski aeg mõelda 
sellele, et VÕIMALUSEL asuksid sellised asjad ühes kohas? Miks mitte ka 
postipunkt ja muud teenused, mis maakohtades kipuvad kaduma, siduda 
mingi muu teenusega sellessamas teenusekeskuses? Eestis on ju kombeks, 
et igaüks teeb oma UUE ettevõtmise kuhugi, mõtlemata seostele!
Kas
 minna ka tervishoiuasutuste puhul üle kapitaalselt eraettevõtlusele? 
Kindlasti pole see vajalik, pigem peaks tervishoiteenused jääma igal 
juhul riigi/KOV-i haldusalasse, nagu enamus muid võimalikke sonduvaid 
teenuseid neissamus teenuskeskuses. Ning omanike küsimus ei ole kuidagi 
ka takistuseks sellele, et keegi töötab poole kohaga apteegis ja poole 
kohaga pereõena?
Mis on praegu Eesti apteekide peamised probleemid?
Eesti
 apteekide kõige suuremad probleemid on seotud väga kiiresti kasvavate 
tööjõukuludega ja paindumatu haridussüsteemiga: kui oled valinud 
farmatseudi eriala, siis on see umbtee, sest võimalust edasi areneda 
pole. Täna toodab litsentsivõimelisi proviisoreid üks kool Eestis ja 
seda täistsükliga. Süsteem on jäik ja pikaajaline.
Teine väga suur probleem on ebakindel tulevik. Mil viisil hakkab apteegiturg välja nägema paari aasta pärast?
Mis Te arvate, mis paari aasta pärast juhtub?
Olles
 nii värskelt valdkonnas sees, siis ma ei oska hetkel öelda. Kui seadus 
peaks sellisel viisil kehtima jääma, siis ma kujutan ette, et 
märkimisväärne osa apteekidest pannakse kinni. Apteegiteenuse valdkonnas
 tekib defitsiit. Väljaspool suuri tõmbekeskusi saab seis olema 
kriitiline. Apteekide juurdehindlused on reglementeeritud, aga rendihind
 ja palgakulu on kasvamas. Apteegi püsikulud on üsna suured.
Väikestes
 maakohtades on apteegi pidamine selgelt miinusega äri. Täna doteerime 
kümmekonda apteeki, mis asuvad väikestes keskustes ainult sellepärast, 
et olla oma ketiga seal kohal. Kui nüüd seadust ei muudeta, siis mina ei
 näe küll ühtegi proviisorit, kes oleks valmis miinusega töötavat 
ettevõtet kasvõi tasuta üle võtma, mis tähendab, et need pannakse kinni.
 Tõrva, Räpina või Karksi-Nuia inimesed võivad oma apteegist lihtsalt 
ilma jääda.
Siin ongi mitu koera maetud! 
Esiteks,
 teemal, et farmatseut saaks "pooltsükliga" proviisori ametile üle 
minna, on arutelusid toimunud. Siiani on see aga ikka veel tegemata. 
Samas ei tohiks see olla mingi probleem? Magistriõpingutena saaks 
farmatseudi õppeperioodi ja taseme ju ikkagi reguleerida? Kui oleks 
tõsine tahtmine? Muidugi ei ole praegune olukord normaalne.
Püsikulude
 koha pealt on muidugi tegemist sisuliselt hämamisega. Ild mainib küll, 
et rendihinnad ja palgakulud on kasvamas. Targu vaikib ta aga sellest, 
et tulud sõltuvad suures osas just klientide arvust. Ja kui apteekidest 
saab turul olema üleküllus, tähendabki see klientide arvu kahanemist 
(apteegi, põrandapinna,  vm suhtes). Ning just sinna üleküllusesse ehk 
konkurentsi tapmisse viivad sektorit suuresti ketid ise! Järgmise 
küsimuse vastuses mainib Ild ka seda, et apteeginduses on tegu väikese 
kasumimarginaaliga. Kahjuks oleks aus vastus et tegelikult see nii ei 
ole. Muidugi, ketiomanike jaoks tähendavad terminid "väike-suur" hoopis 
muud kui tavakaupmehe (proviisori) jaoks. Mainitud netiapteegindus on 
üks asi, mis üldjuhul võib olla vägagi kulukas ja kohati ka mõttetu. HEA
 teenuse puhul eelistavad palmjud inimesed ikkagi konsulteerimist 
APTEEGIS.
Jutt, et väiksemates 
kohtades on apteegid miinuses, on samuti pigem hämamine. Jah, tulud ei 
pruugi olla suured, kuid üldiselt saab hakkama. Vähegi suuremas kohas on
 ellujäämisvõimalus alati olemas, väiksemates kohtades saab alati appi 
tulla ka näiteks KOV ja sageli tulebki. Juba praegu. Päris väikestes 
kohtades võib apteek kaduda, kuid selleski on muid põhjuseid. Samad, 
mille tõttu kaovad postkontorid, pangaautomaadid jm. Kindlasti on siin 
võimalusi ka midagi muuta, näiteks jätta seadusega alles võimalused luua
 haruapteek või apteegipunkt. Kus ei pea ju töötama proviisor vaid 
mõnevõrra väiksema palgaga (osalise tööajaga jm)  farmatseut!? Kui aga 
samas mõelda Ildi jutule Euroapteegi kohalolekust, siis tasub minna 
vaatama Balti jaama apteegist (vahepeale jääb veel ka Kalamaja apteek) 
mõnisada meetrit eemale Telliskivi Rimisse, siis enamasti võib näha seal
 igavlevat apteekrit, samas kui mõnes Tallinna HEAS apteegis on 
järjekorrad ka mitme kassa olemasolul. Mis effektiivsusest me siin 
räägime, kui Euroapteek ise ei suuda või ei taha olla effektiivne? 
Muidugi, siin on apteek veel ka Põhja Rimis. Miks? Räige alatäituvus on 
neis apteekides!
Kas Karksi-Nuias võib apteek kaduda? Võib, kuid vaevalt, et nii juhtub. Pigem tõmbuvad linnades apteegid koomale, mis on suures osas igati õige tulemus. Loodetavasti ka suurtes kaubanduskeskustes, kus on praegugi sageli MITU apteeki. No see ei ole normaalne! Kui aga päris väiksematest kohtadest rääkida, siis tuleb vaadata hoopis teise pilguga. Riigi kohalolek on hoopis olulisem - kõige elementaarsem näide on hooldekodude jm sulgemine maakohtades. Nende, mis on sageli maa-apteekide üks olulisemaid kliente, olgu siis Toris või mujal. Ärimees sulgeb oma apteegi niikuini, rääkigu ta praegu "missioonitundest" või millest iganes. Ärimehe eesmärk ei ole hoolivus ega ligimesearmastus! Riigi ülesanne peaks aga olema märgata suuremat pilti. Sh vajadusel kasvõi apteegibusside toetamine.
Kas Karksi-Nuias võib apteek kaduda? Võib, kuid vaevalt, et nii juhtub. Pigem tõmbuvad linnades apteegid koomale, mis on suures osas igati õige tulemus. Loodetavasti ka suurtes kaubanduskeskustes, kus on praegugi sageli MITU apteeki. No see ei ole normaalne! Kui aga päris väiksematest kohtadest rääkida, siis tuleb vaadata hoopis teise pilguga. Riigi kohalolek on hoopis olulisem - kõige elementaarsem näide on hooldekodude jm sulgemine maakohtades. Nende, mis on sageli maa-apteekide üks olulisemaid kliente, olgu siis Toris või mujal. Ärimees sulgeb oma apteegi niikuini, rääkigu ta praegu "missioonitundest" või millest iganes. Ärimehe eesmärk ei ole hoolivus ega ligimesearmastus! Riigi ülesanne peaks aga olema märgata suuremat pilti. Sh vajadusel kasvõi apteegibusside toetamine.
Missugune on olukord töökäte leidmisega linnades ja maal?
See
 on erakordselt keeruline. Kui mõni noor seda intervjuud loeb, siis ma 
kinnitan, et praegu on apteekriamet kõige magusam amet, kus tööpakkumisi
 on selgelt rohkem kui tööotsijaid. See on töötajatele kasulik, sest 
palgad tõusevad. Kõik püüavad apteekreid üksteiselt üle osta ja see on 
apteegiomanikele raske olukord.
Mis peaks proviisori- ja farmatseudiõppes muutuma?
Minu
 meelest tuleks üle minna 3+2 süsteemile. Mõistlik on, et kui oled 
kolmeaastase farmatseudi baasõppe kätte saanud ja mõne aasta töötanud, 
saad otsustada, kas see valdkond pakub niipalju huvi, et liikuda edasi 
apteegi juhtimisse. Ehk siis kõigepealt õpid ära töö apteegis, mille 
eelduseks on ravimivaldkonna tundmine ja spetsiifika, ja sealt edasi 
oleks järgmine samm juba proviisoriks õppimine, kus pead tundma rohkem 
juriidikat, majandust ja õigusakte.
Kolmeaastast
 baasharidust võiks saada mitmes koolis nii Tallinnas kui ka Tartus ja 
proviisoriõpe, mis oleks võrreldav magistriõppega mõnes teises 
valdkonnas, oleks Tartu ülikoolis. Tänane haridussüsteem ei ole eriti 
paindlik, sest eksisteerivad hariduslikud umbteed, kust pole võimalik 
edasi minna, vaid pead hakkama õppima otsast peale.
Jällegi, üheks põhjuseks on apteekide paljusus. Kas Ild ei mõista seda või ei taha mõista, jääb minu jaoks selgusetuks. 
Haridusega koha pealt olen aga Ildiga põhimõtteliselt nõus.
Mis
 edasi? Lähiaastatel asub apteegiseadust tulistava katjuusha rooli 
kindlasti Postimees. Ja kogupaukudest ei saa kindlasti puudu olema. 
Tõsi, enamasti on tegu paukpadrunitega, eesmärgiks on mitte kahju 
tekitada ega tappa, vaid võimalikult massiivne rünnak.
****************
* Lugu algselt avaldatud siin http://eestimaablogi2.blogspot.com.ee/2017/01/kas-apteek-on-kadunud-pildil-sissesoit.html
****************
* Lugu algselt avaldatud siin http://eestimaablogi2.blogspot.com.ee/2017/01/kas-apteek-on-kadunud-pildil-sissesoit.html
 
Sisukas arutelu,aga millist muudatust seadus(t)es Neeme Sihv ikkagi pakub?
VastaKustutaTänud!
VastaKustutaTuleb jätkata apteegireformiga. See ongi peamine!
Kas ja kuidas kahe aastaga lood jätkunud? Nagu ennustasin ning oigi tol ajal tegu avapaukudega. Täna üritab Isamaa käituda avalikult ebaisamaalikult! Äärmiselt häiriv, aga eks tulemuseks ole ka madal populaarsus. Kuid tundub, et see ei sega!? Elatakse ühes päevas, mitte tulevikku vaadates? Peaasi, et on raha ja koht elus? Aga tulevik? Toetajad tagavad sooja koha ka siis kui püünelt kadunud?
VastaKustuta"Timeo Danaos et dona ferentes" kui kreeklaste asemel on ärimehed....
2019.
VastaKustutahttps://www.err.ee/897933/linnamae-suurannetus-isamaale-postimehe-soltumatust-ei-mojuta