MIS MEIST SAANUD ON, EESTIMAA?
Ei hakka selle kirjutisega
kellelegi ütlema, et kuidas teie või nemad peavad elama. See pole
kellegi asi. See on iga inimese enda valik. Kuid mis mind ajendas panema
kirja taolisi mõtteid, mis said siis välja toodud?
Mäletan aastat
1991. Mäletan ka varasemaid aastaid, kui olin veel teismeline poisike ja
nägin seda kõike. Balti Kett, erinevad laulupeod ja üritused, mis ei
möödunud ilma kohustuslike Alo Matiiseni laulude Ivo Linna kähehääleta.
See oli põnev aeg, mida ma võib-olla teismelisena ei tajunud sellisel
moel, kui oleks ehk tahtnud. Sest noh teadagi, eks teismelistel on oma
mõtted ja soovid. Ootused olid ju suured, tahtmisi kindlasti veelgi
enam. Teed kõik valla, tee mida tahad.
Nüüd saab Balti Ketist sellel
aastal 26 aastat. Riigi ametlikust taasiseseisvumisest 24 aastat. Aga
see, mis meist saanud on, ei ole mitte see, mille pärast omal ajal mindi
Toompeale kasvõi paljakäsi, kui tuli teade, et Toompead rünnatakse. Aeg
on selle kõik inimeste mälust kustutanud. Järgi on jäänud tavalistel
inimestel mured ja ladvikul võimulpüsimise soov. Muidugi, eks 1. Märts
tõi praeguseks ka ladvikule suure hulga murepilvi pea kohale, sest nüüd
peab ju parlamendihoones istuma koos ka eestimeelsetega. Ja
teotahteliste eestimeelsetega. Enne veel aga, et nad üldse julgesid
suurte poiste mängumaale tungida, peab neid palju ja paksult tõrvama, et
nad ei hakkaks arvama, et nemad nüüd ongi need, kes midagi Eestimaal
muuta julgeksid. Milliseks demokraatiailminguks saab nimetada Eesti
Päevalehe juhtkirja, kus räägitakse konkreetselt, et vihakõne pidajad
olla saanud parlamenti. Ja see kirjutaja ei adu, et see mis tema kirja
pani, ei vasta mitte mingil moel, ei demokraatiareeglitele ega ei lähe
kokku ka pealkirjaga, kus konkreetselt tegeletaksegi vihakõnega.
Milleks, tahaks sellise kirjatöö peale küsida? Eestimaa on ju meil
kõigil üks.
Sildistamise all muutus Eesti Päevaleht ootamatult 30
aasta taguseks „Rahva hääleks“, kus tõemeeli kirjutati „roiskuvast“
kapitalismist. Ainult, et nüüdne võti on keeranud uude aega ning nüüdsed
väljaanded annavad meile mõista, loomulikult nii peenelt, kui saab, et
rahvusluse idee on nn. „roiskunud“. Et EKRE on midagi kardinaalselt
sellist, mis ei lähe kokku ei Eesti tegemiste, ega millegi muuga. Et nad
on natsid, teevad tõrvikurongkäike, julgevad välja öelda oma arvamust
jne. Ja selle peale ei tulda, et kuna meil peaks olema rahvusriik ja
sõnavabadus, siis see on täiesti normaalne nähe. Ja selle nurga all
antakse mõista, et EKRE on ohtlik isegi meie rahvuslikule julgeolekule.
Parafraseerides sellisel juhul „klassikuid“ tahaks siis hüüda „Tule
taevas appi“. Kas see on siis see, milleni me oleme jõudnud kogu selle
24 taasiseseisvusaasta jooksul. Et rahvuslikult ja kainelt mõtlevad
inimesed on marginaalid. Segamini aetakse, nii nagu see oli ka hr.
Efraim Zuroffi külaskäigu puhul kaks mõistet: natsism ja patriotism.
Ja see ei ole ju veel kaugeltki kõik. Sildistamise nurga alt vaadatuna
sobiks ju ideaalselt tampida ka sellist noort meest, nagu Jaak Madisoni,
sest omal ajal oma blogis julges arutleda teemade, mida peetakse
tabuks. Tean ja tunnen Jaaku väga hästi, mõlemad kandideerisime ühes
piirkonnas, aga on ju tore tampida teda ja natsisilti külge kleepida,
sest kole küll, kui seda teha ei saaks. Mis kohe tekitab küsimuse, et
kui Jaak oleks näiteks oma blogis luuletusi kirjutanud ainult, kas siis
oleksid asjad teistmoodi olnud. Kui inimene arutleb vabas vormis taolise
teema üle, kas siis arvatakse, et tema sisemus töötabki sinna suunda.
Küsiks sellisel juhul, et kui Jaak ei oleks parlamenti saanud, kas keegi
oleks vaevunud sellel teemal üleüldse mingeid asju üles panema?
Vaevalt. Kellele oleks parlamendist välja jäänud inimene huvi pakkunud.
Inimesest luuakse sellisel juhul kuvand ja ongi kõik. Eeldatakse asju,
aga reaalselt inimest ei tunta ning sellisel juhul tundub see ju
õiglane, et kirjutame sellest nii. Paraku meenutab see anekdooti
Picassost, kes maalis ühte meesterahvast oma tavapärases võtmes. Pärast
seda, kui oli maali üle andnud ja mees ennast pildi peal ära ei tundnud
vastas Picasso lihtsalt, et maalisin teist pildi sellisena, sest mina
nägin teid sellisena. Nüüd aga proovige olla sarnane sellele, kes pildil
on.
Ja siis on loomulikult juba hea natsisilti tervele parteile
külge kleepida. Aga seda ei nähta, et EKRE oma kasinate sissetulekutega
on toetanud näiteks erinevaid inimgruppe. Näiteks kristlikke kogudusi.
Reaalseid inimesi, kellel on tõesti vajadusi. Et ei kasutatud oma
reklaamides maksumaksja raha, vaid kraabiti see kokku liikmetel omast
taskust. Kellel vähem, kellel rohkem. Minul endal ei olnud isegi
võimalik teha aktiivset valimiskampaaniat, sest kultuuritöötajad ei saa
tavaliselt nii palju, kui see võimalik oleks. Pealegi ei olnud nii palju
aega, et aktiivset reklaami töö kõrvalt teha. Rääkisin ühe EKRE
liikmega Pärnumaal, et samal ajal, kui teiste erakondade tegevus oli
ainult lubamine, EKRE aitas ka sealset leivakirikut regulaarselt
rahadega, nii palju, kui see võimalik oli. Enamus kristlasi (olen ka ise
kristlane) on EKRE suhtes positiivselt meelestatud. Ja ma võin öelda,
et kui arvatakse, et EKRE-le tõi 7 kohta Eesti parlamendis ainult see
kurikuulus kooseluseadus (millega mindi konkreetselt rahva tahte vastu),
siis eksitakse kardinaalselt. Senini ei ole ükski parlamendipartei
teinud midagi selle jaoks, et asjad oleksid teistmoodi. Selleks ei pea
ainult enne valimisi inimestele meelde tuletama, et ollakse olemas, vaid
oma tegudega ka tõestama, et tõesti asjad lähevad nii nagu lubatakse.
Aga ma tahaks näha, kas aasta pärast toimib see ühe partei poolt välja
hüütud lause „Alampalgaks 1000 eurot“ või „teeme 390-st 830“. Nagu teate
seda vanasõna, et näljasele oleks vaja anda mitte kala, vaid õng. Aga
seda õnge paraku ei olda valmis andma, sest miks siis on nii, et meie
täies tööjõus mehed peavad oma töö ja elatise välja teenima Soomes ja
mujal töötades? Kui neid samas oleks ka Eestis vaja.
Nii, et enne,
kui me hakkame mõtlema selle peale, et elu kusagil mujal oleks hea või
veel parem ja aitame riigi poolt, kui EU liige sellele kaasa(näiteks
Kreekas), peaksime ikka mõtlema, kuidas asjad siin on. Ja selle asemel,
et rahvusriigi idee kandjaid materdada, võiks pigem mõelda, et see Eesti
riik on meil ainus, mis meil on ja teist ei ole meil kusagilt võtta.
Kui tahetakse minna demokraatia ja sõnavabaduse vastu või luua sellest
mingisugune mängukann, nii nagu see on Läänes, kus nn. vihakõne eest
represseeritakse inimesi ja kus mõningad situatsioonid on niivõrd
absurdsed, et ei hakka sellest isegi rääkima, siis tekib küsimus, et kas
kogu asja kandvaks ideeks saab lõpuks diktatuur või? Ärgu saagu minust
lugejad valesti aru. Ma ei ütle, et ida pool oleksid asjad paremad. Meie
Idanaabril näituseks ei ole isegi elementaarset arusaamist sellest, kes
või mis on demokraatia. Sest see tõesti ei ole demokraatia, kui
opositsiooniliider tänava peal lihtsalt maha lastakse või ajakirjanikke
tapetakse. Nii, et neil on juba diktatuur, aga see on teistsugune. See
on selline diktatuur, millega vanemad Eesti inimesed juba tuttavad olid
Stalini aegadel. Küll ehk pisut leebemal kujul, sest esialgu Venemaal
vangilaagreid veel ei ole. Loodetavasti.
Nii, et EKRE ei ole
marginaalid. Sest sellisel juhul peaks pigem küsima, kas meie mõiste
Eestist, kui rahvusriigist on marginaalne. See on meie kõikide kodu, kes
siin elavad. Kõigi nende kodu, kes austavad Eestit, kui rahvusriiki. Ka
nende kodu, kes on siia mujalt tulnud ja tahavad siin ka tööd teha.
Just tööd teha, sest mõelgem hetkeks selle peale, milline on Euroopa
olukord, kus 30% sisserännanutest teevad mingit tööd ja ülejäänud
vahivad niisama? Kui palju saaks Euroopa teha siis, kui kõik see raha ei
laotaks laiali ainult käsi pikalt ees elatusraha nõudjaile?
Nii,
et suur küsimus on: mis on meist saanud? Vaadake pisut ennast kõrvalt ja
mõelge nüüd, et kas see on nüüd see, mille pärast 1918 aastal kuulutati
välja Eesti Vabariik ja peeti Vabadussõda? Kas see on see, mille pärast
1944 aastal, mindi praktiliselt paljakäsi sissetungivatele Vene
vägedele vastu, lootuses, et ehk jääb riik alles. Kas see on see, mille
pärast rahvas läks paljakäsi kaitsma Toompead, Teletorni, Tele- ja
Raadiomaja. Kas ei ole siis pisut silmakirjalik, kui me ehitame üles
metsavennapunkri nende meeste mälestuseks, kes isegi siis, kui lootust
enam ei olnud, selle riigi eest sõdisid ning samas süüdistame teist
inimest natsismis. Ja kusjuures alusetult. Kui see on see, mille pärast
seda kõike vaja oli, siis ütlen, et meil oleks ikka tõsiselt vaja
mõelda restardi peale. Mitte ainult riigi restardi peale, vaid
mõttemaailma restardi peale. Just selle koha restardi peale, mis asub
meil kahe kõrva vahel.
Tarmo Hints
EKRE Paide linna esimees
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar