Virumaa.
Foto: Neeme Sihv
Riigi
kulutuste optimeerimine
Leo Vallner, hüdrogeoloogiadoktor, TTÜ Geoloogia Instituudi
juhtivinsener
Viimastel
aastatel on avalikkuse ette jõudnud rida riigiorganite algatatud ja toetatud
hiiglaslikke raharaiskamisi. Estonian Air’i pankrot läheb maksma arvatavasti 120
miljonit eurot, Utah põlevkivikaevandus 50 miljonit ja Auvere elektrijaama eest
tuleb korstnasse kirjutada vähemalt 500 miljonit. Ees ootab rohkesti üle
miljardi nõudev Rail Baltic, mis peale otsese kulukuse võib elukeskkonda ja -korraldust
ka lausa lõhkuda (T. Kiho, Maaleht, 3. dets. 2015; K. Tarand, Sirp, 18. dets.
2015). Kiirraudteed ähvardab sõitjate puuduse ja vähese kaubaliikluse tõttu Eesti
Õhu saatus.
Mainitud
projektide käivitamise ja realiseerimise skeem on olnud üsna üheülbaline.
Kõigepealt genereerib teatav riigiasutuste siseinfot valdav isikute grupp omale
kasuliku äriplaani, mida hakkavad propageerima sobivad ministeeriumiametnikud.
Minister saadakse nõusse ja tema käskkirja alusel asuvad tegutsema ideed läbi
suruvad komisjonid. Vajaliku toetusdokumentatsiooni tootmiseks palgatakse
mitmesuguseid audiitori- ja projekteerimisettevõtteid ning keskkonnaseisundi
hindajaid. Need peaksid põhimõtteliselt olema erapooletud, kuid äriloogikale
alludes (kes maksab – selle muusika) kombineerivad nad tellija ootustele
vastavad otsused.
Sel kombel
valitsusorganites legaliseerituna käivitub ettevõtmise rahastamine ja juhtivad
asjaosalised saavad ülikõrgeid palku (näit. T. Taskila 30 tuhat eurot kuus jne),
muudest tuludest rääkimata. Juhul, kui asi aja jooksul tervikuna ebaõnnestub,
siis kaetakse tekkinud kulud maksumaksja arvel, mille juurde tuleb arvata ka
raisatud välisabi. Materiaalse kahju ja riigi renomee rikkumise eest peaksid
vastutama libaprojektide käivitamis- ja juhtimisotsustele allakirjutanud (näit.
A. Ansip, J. Parts jt) ning neid volitanud erakonnad, kuid senini pole nad seda
teinud. Siinjuures tuleb rõhutada, et valitsusasutuste poolt näiliselt tuulde
lastud kümned ja sajad miljonid pole lihtsalt õhku haihtunud, vaid on välja
makstud mõnede hoolikalt ettekavandatud firmade tegelikult tarbetute kulutuste
katteks. Seega – kes kaotab ja kes teenib?
Kirjeldatud
skeemitamise täiendavaks näiteks on EV Keskkonnaministeeriumi poolt 2003. a.
algatatud ja tänini kureeritud Kohtla-Järve põlevkivijäätmete prügila korrastamise
lugu. Rahvusvahelises teadusajakirjas Science
of the Total Environment hiljuti
avaldatud uurimus1 tõestab (kättesaadav Google’st lisatud
bibliokirje alusel), et prügila katmine oletatavalt vettpidava kihiga oli
mõttetu. See, Eesti kõige kallim üksikobjektiga seotud keskkonnakaitse üritus
koos kaasnenud prügilapõlengu kustutamisega, on praeguseks neelanud vähemalt 40
miljonit eurot2.
Projekt
realiseeriti ilma piisava teadusliku põhjenduseta hoolimata sellest, et
Kohtla-Järve prügila savimattidega katmist ei pidanud vajalikuks Norra
Kuningriigi Välisministeeriumi poolt välisabina rahastatud ja EV
Keskkonnaministeeriumi koordineeritud Kirde-Eesti keskkonnaseisundi uuringud.
Nendes osalesid aastatel 2002–2004 ja 2008–2011 Norra Geotehnika Instituut,
Norra geoloogiateenistus, Tallinna Tehnikaülikool, Tartu Ülikool, Keemilise
Füüsika ja Biofüüsika Instituut (Tallinn) ning Eesti Geoloogiakeskus. Projekti kangekaelne läbisurumine
vastutavate ametnike poolt mainitud teadusuuringuid eirates äratab kahtluse, et kogu ürituse tegelikuks
eesmärgiks oli hiigelkasumi saamine mittevajalike tööde kattevarjus.
Eesti tõelist arengut taotlevad poliitilised
rühmitused peaksid taotlema riiklikku auditit ja õiguskaitseorganite (prokuratuuri)
uurimist, et kontrollida Kohtla-Järve põlevkivijäätmete prügila
rekonstrueerimisega seotud finantsoperatsioone ja eriti mullatööde riigihanke
korraldust. Norra Kuningriigi Eesti Saatkonda tuleks teavitada Norra
finantsmehhanismi toel saadud uurimistulemuste ignoreerimisest
keskkonnaministeeriumi poolt. Meie laiemale üldsusele senini praktiliselt
tundmatu Euroopa Liidu kontrollikoda peaks analüüsima Kohtla-Järve prügila ohutustamise
jaoks Eestile eraldatud finantsabi kasutamise sihipärasust. Nende aktsioonide eesmärgiks
on korruptsiooni vähendamine ja läbipaistvuse suurendamine riiklikus
asjaajamises. Loomulikult ei saa saamahimu ega bürokraatlikku hämamist kunagi
täielikult kaotada, kuid ausad poliitikud peaksid kindlalt seisma usaldusväärsema
Eesti eest. See on nende jaoks ka parim viis rahva poolehoiu võitmiseks. Ajuti
kuulduv arvamus – püüda ju võiks, aga
midagi ei muutu – ongi vesi korruptantide veskile.
Kohtla-Järve
afäärist puudutatuna tundvad isikud või instantsid hakkavad end kindlasti
kaitsma väites, et mainitud kriitiline artikkel1 pole
vaatlusandmetega piisavalt põhjendatud ega kujuta endast tõsiselt võetavat
teaduslikku uuringut. Kindlasti katsuvad
nad näidata, et just need hinnangud trükis avaldamata aruannetes, millest lähtudes
prügila kaeti savimattidega, on kõige õigemad. Sel puhul võiks silmas pidada,
et L. Vallneri, O. Gavrilova (TTÜ ökoloogiadoktor) ja R. Vilu (TTÜ
keemiaprofessor) käsitletav uurimus on eelnevate retsensioonide alusel avaldatud
maailma ühe mainekaima teaduskirjastuse Elsevier teadusajakirjas. Hea
akadeemilise tava järgi on säärase uurimuse kummutamiseks tarvis avaldada
oponeeriv artikkel samasuguse kaaluga eelretsenseeritavas teadusväljaandes.
Ainuüksi mõne ministeeriumiametniku või isegi teaduskraadi kandja eriarvamusest
ei piisa.
USA
organisatsioon Atlas of Science tegi
äsja ettepaneku koostada Kohtla-Järve prügila artikli populaarne lühiülevaade
selle kandmiseks maailma teadussaavutuste loendisse. Kindlasti võetakse
ettepanek vastu ja Eesti läheb maailma teadussaavutuste atlasesse
keskkonna-tölpluse kriitikaga.
Kohtla-Järve
prügila rekonstrueerimine on lausa õpikuline näide selle kohta, mis võib maksta
EV riigiametnike ebapädevusest johtuv
teadusuuringute ignoreerimine. Teiselt poolt osutab kujunenud olukord ka
teadus- ja hariduspoliitika puudustele, mille tõttu ei toetata vajalikul määral
otseselt Eesti arengut ja keskkonnaheaolu kindlustavaid teadussuundi (R. Stern,
Sirp, 18. dets. 2015). Olemasolevaid nappe ressursse kasutatakse
ebaotstarbekelt. Nii näiteks on Riigikontrolli
hinnangul2 (lk 51) Kohtla-Järve prügila katmise eeluuringutele läinud
1030509 eurot „sisuliselt maha visatud raha“, ent kaasaegsel teadustasemel
artikli avaldamiseks1 kulutati vaid mõni tuhat eurot. Kallutatuse ja võhikluse vältimiseks tuleks edaspidi
riiklikul tasandil aktsepteerida vaid teadusasutuste (ülikoolide) poolt antud
ja retsenseeritud keskonnaseisundi hinnanguid.
1 Vallner L., Gavrilova O. & Vilu R.
2015. Environmental risks and problems of the optimal management of an oil
shale semi-coke and ash landfill in Kohtla-Järve, Estonia. Science of the Total Environment 524–525 (2015) 400–415.
2 Riigi
tegevus põlevkivi kaevandamis- ja töötlemisjäätmete käitlemise korraldamisel.
Riigikontrolli aruanne Riigikogule, Tallinn, 29. mai 2015. Auditiaruanne
2-1.7/15/70073/16-2.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar