Iga kord, kui minult praegu
keegi siin kodus olles pärima juhtub, kust minu vastumeelsus liituda
euroliiduga õieti pärit on, tuleb mulle meelde minu kunagine kandideerimine
Eesti (siiani) viimasesse Ülemnõukokku ning üks sellega seotud debatt tollases
Eesti Televisioonis. Kõigi muude “kohustuslike” küsimuste hulgas päris
saatejuht kõigilt koos minuga tollal stuudios olnud kandidaatidelt ka, millise
Euroopa või ka kogu maailma riigi elukorraldust keegi meist enda võimaliku Ülemnõukokku valimise korral oma seadusandlikus
tegevuses eeskujuks võtma hakkab? Vastasin tollal ilma pikemalt mõtlemata, et
Shveitsi .... ja mul on tänase päevani meeles nii saatejuhi kui ülejäänud
stuudios viibinute üllatunud ning pisut nagu isegi kohmetu reaktsioon, mis minu
sõnadele järgnes - ilmselt polnud keegi oodanud sedavõrd “veidrat” valikut,
sest tollal oli äärmiselt popp valida enda poliitilised ning majanduslikud
eeskujud “arenenud lääne suurriikide” hulgast ning stuudio oli seetõttu täis
Ühendriikide, Kanada, Ühendatud Kuningriigi, Saksamaa, Prantsusmaa või siis
äärmisel juhul ka mõne Skandinaavia riigi eelistajaid. Mäletan veel sedagi,
kuidas neilt seejärel veel küllaltki üksikasjaliselt päriti, mida nad siis
konkreetselt oma lemmikute eeskujul korraldada tahaksid, aga minult ei riskinud
saatejuht igaks juhuks enam midagi täiendavalt küsida, põhjendades kiiret
edasiliikumist, nagu seda rääkivas ja näitavas meedias pea alati tehakse -
“ajapuudusega”! Pärast saadet järele mõeldes sain ma muidugi juba tollal aru,
milles peitus ilmselt minu tollasele “rumalale” vastusele järgnenud hoiaku
põhjus, aga selleks, et see arusaamine jõuaks enamikuni siin Läänemere
idakaldal elavatest inimestest, oleme pidanud nüüdseks juba enam kui 10 aastat
tollaste valikute kibedavõitu vilju nautima....
Ometi polnud selles, mis
kallutas minu toonase valiku tegelikult selle meiega territooriumilt
enam-vähem ühesuuruse, aga rahvaarvult mitmeid kordi suurema riigi kasuks,
midagi imelikku - see oli ja on jätkuvalt ennekõike sellel Euroopa kõige
mägisemal maal elava, mitmetest eri rahvustest koosneva ning tervelt 4 (!)
ametlikku keelt kõneleva rahva elukorralduse geniaalne ülesehitus,
mis asetab pearõhu mitte mujal Euroopas läbinisti luusse kasvanud representatiivsele
ehk esindusdemokraatiale, vaid otsesele demokraatiale, mis
kaasab mitte ainult sõnades ning esindajate kaudu, vaid isiklikult ja
tegelikult eranditult kõik riigi kodanikud oma riigi juhtimisse ning
võimaldab võrreldamatult enam kui ükskõik millise muu Euroopa riigi ülesehitus
arvestada iga üksiku riigikodaniku huvisid ning tahtmisi! Ning
kompetentsi jagunemine Shveitsi konföderatiivse liitriigi juhtimise eri
tasandite vahel võiks olla eeskujuks mitte ainult Eesti- sugusele väikeriigile,
vaid isegi paljudele meist võrreldamatult suurematele riikidele, sest kusagil
mujal Euroopas pole seni õnnestunud võrreldavalt ühendada riigi kui terviku ja
kõige madalamate omavalitsustasandite iseseisvust ning sõltumatust, mis ainsana
võimaldab kõigil riigikodanikel öelda sõna sekka oma saatuse kujundamisel.......
Aga mingem nüüd pisut
konkreetsemaks, sest vastasel korral võib selline väide paljudele tunduda
ülepakkumisena. Alustuseks tuleb märkida, et Eestiga pindalalt peaaegu ühesuuruses Shveitsis on ühtekokku umbes 7,2
miljonit elanikku ning tänu senisele suhteliselt liberaalsele
sisserännupoliitikale on juba umbes 1,2 miljonit ehk umbes üks kuuendik neist
välismaalased. Märkimisväärne osa välismaalastest on lisaks kõigele veel ka
asüülitaotlejad, kellel on küll vastavalt
seadusele õigus saada osa riigi
ning kogukonna poolt pakutavatest avalikest teenustest ning osaleda kõikide
asjade arutamisel, kuid kellel enne kodakondsuse saamist pole otsuste
vastuvõtmise juures siiski erilist hääleõigust. Kuid riigi ressursse, mida
oleks hädasti tarvis näiteks kodanikkonna maksukoormuse vähendamiseks või
piirkondliku tööhõive parandamiseks, nad paraku kasutavad - ka juhul kui nende
taotlusele peakski vahete - vahel eitavalt vastatama......
Shveitsi konföderatsiooni koosseisu kuuluvad
praegusel hetkel 23 täiemõõdulist ning 6 nn. “poolkantonit”, millest 12 suures
osas põhja poole Alpide peaahelikku jäävat kantonit - Solothurn, Aargau,
Zürich, Schwyz, Unterwalden, Schaffhausen, Thurgau, St. Gallen, Glarus,
Graubünden, Zug, Luzern, seejärel 2 poolkantonit: Appenzell - Innerrhoden ja
Appenzell - Ausserrhoden ning lisaks veel ka läänepoolsed Berni ja Baseli linn
ning Basellandi poolkanton - on valdavalt saksakeelsed, 1 Alpidest lõuna poole jääv kanton - Tessin -
valdavalt itaaliakeelne. Wallise ja Freiburgi kantonis on nii prantsuse- kui
saksakeelseid piirkondi ning 4 läänepoolset
kantonit eesotsas Genfi kantoniga - Genf, Neuenburg, Waadt ning Jura on
valdavalt prantsusekeelsed. “Valdavalt” selle tõttu, et peale oma emakeele
õpetatakse kõigi kantonite koolijütsidele kohustuslikus korras veel kahte riigi
ülejäänud enamkasutatavat suhtlemiskeelt ning igas kantonis peab ühiskondliku
kokkuleppe kohaselt kõigis kauplustes ja muudel avalikes asutustes olema
võimalik suhelda ükskõik millises neist
riigi enamkasutatavatest keeltest. Lisaks kõnelevad aga Alpide kõrgmäestikus
elavad põliselanikud, kunagiste romaani hõimude kauged järeltulijad veel
äärmiselt vähe tuntud retoromaani dialekti, mis pärineb keeleteadlaste ning
kultuuriajaloolaste arvamuse kohaselt otseliini pidi Rooma riigi aegadest ning
ka see dialekt on parlamentaarse kokkuleppe alusel arvatud konföderatsiooni 4
ametliku keele hulka, nii et ka need roomlastest esiisade kauged järeltulijad
ei pea endid tundma oma tänapäevases riigis kaugeltki mitte marginaalsete ja
diskrimineeritutena....
Nüüd siis paar sõna ka Shveitsi konföderatsiooni
riiklikust ülesehitusest. See äärmiselt mitmekesise pinnareljeefiga ning loodusvarade
poolest mitte just ülearu õnnistatud riik(-ideühendus, sest kantonitel on
peaaegu kõik omariikluse tunnused!) tekkis Euroopa kaardile esmakordselt aastal
1291., mil ühinesid konföderatsiooniks algselt 3 Shveitsi praeguses keskosas
asuvat iseseisvat kantonit - Uri, Schwyz ja Unterwalden (viimane neist jaotub
veel kaheks poolkantoniks - Nidwaldeniks ja Obwaldeniks). 1315. leidis aset nn.
Morgarteni lahing eespoolmainitute ning Habsburgide vahel, kes tahtsid endile
saada suletud ning hästi kaitstavat territooriumi ning üritasid lülitada
sellesse vastavalt tollal kehtinud tavadele -
kohalikelt midagi küsimata - loomulikult ka mägede vahel asuvad
shveitslaste alad. Aga sedakorda läks võimsa monarhidedünastia tollastel
esindajatel pisut kehvasti - selle lahingu oma maad ning eluviisi kaitsva
väikerahva esindajad võitsid! Vähe sellest - võitjatega ühinesid ühisesse konföderatsiooni
peatselt ka Luzern, Zug, Zürich, Glarus ja Bern ning nüüdsest oldi oma mägise maa kaitsel juba kaheksakesi!
Ning tollaste võitjate arukus ilmnes selles, et juba siis võeti üheskoos ning
arvestades äsjaseid kogemusi konföderatsiooni välispoliitika sisuks
väikeriigile ainuvõimalik suund sõltumatusele ükskõik millistest
riikidest ning sõjalistest või poliitilistest liitudest. Saksa - Prantsuse sõja
aastatel oli Shveits juba sedavõrd tugev, ent samas jätkuvalt
läbinisti neutraalne riiklik moodustis, et mõlemad tollased suurriikidest
verivaenlased kasutasid teda turvalise kolmanda osapoole ning läbirääkimiste
vahendaja rollis, püüdmata kumbki enesest võrreldamatult väiksemale riigile oma
isiklikku tahet peale suruda, nagu see tollal maailmapoliitikas üldiselt tavaks
oli. Niisiis sai neil aastatel ja kõigi nende sündmustega seoses alguse
Shveitsi igikestev ning täielik riiklik neutraliteet, mis viis hulk aastaid
hiljem - 1864. aastal kaudselt muuseas ka ühe Shveitsi nime ülemaailmselt
tuntuks teinud
organisatsiooni sünnini, mis
pole täna tundmatu küllap enam mitte
ühelgi maal ning mille lipp kui omalaadne negatiivkoopia Shveitsi punavalgest
ristilipust ehib peaaegu igat meditsiiniabipunkti maailmas - see on Punane Rist, mille esimene
rahvusvaheline komitee koosneski ainuüksi 25 shveitslasest ning mis sellest
ajast peale on kasvanud kogu maailma hõlmavaks abiorganisatsiooniks! Koos
Punase Poolkuu nimelise organisatsiooniga on mõlema organisatsiooni peamisteks
põhimõteteks kaasajal kannatanute abistamine ilma igasuguste eeltingimusteta,
humanism ning täielik ja rikkumatu sõjalis- poliitiline neutraalsus, mistõttu
see on jätkuvalt peaaegu ainus organisatsioon, mille esindajaid lubavad oma
ohvrite juurde mõnikord isegi erinevat liiki terroristid, rääkimata juba
mitmesugustest riiklikest ning sõjalikest struktuuridest! Ning kelle
sümbolitest - punasest poolkuust valgel
taustal ning valgest lipust punase ristiga keskel on tänaseks saanud
ülemaailmselt aktsepteeritud turvatähised neile, kes vajavad meditsiiniabi või
kaitset isikuvastase vägivalla vastu.
Sellest aga ei pea üldsegi
välja lugema, nagu elaksid Shveitsi territooriumil ainuüksi põhimõttelised
patsifistid (kuigi neid seal tõele au andes tõepoolest omajagu leidub!) Nagu
juba eespool mainitud, olid Shveitsi armee mitmekesise väljaõppega sõdurid
vägagi arvestatav löögijõud juba Saksa- Prantsuse sõja aastatel, veel enam on
nad seda aga tänapäeval! Shveitsi armee relvastust ning väljaõpet oleks põhjust
kadestada mitte ainult väikeriikide nagu Eesti taktikutel, vaid üldse kõigil,
kes üritavad keskenduda oma maa ja rahva kaitsele. Kogu Shveitsi armee
ülesehitus vastab nimelt nende ette püstitatud ülesandele - kaitsta oma
rahvast ning territooriumi - ning vallutussõdades poleks sedalaadi armeega
suures osas midagi peale hakata, sest armeel pole mitte mingisugust
peastaapi üldse olemas (!) ning sinna kuuluvad mitte ainult noored
ning terved mehed nagu enamikes maailma riikides, vaid ka keskealised ja
vanemad kaugeltki mitte enam suurepärases konditsioonis mehed! Ainus,
milleks seadus neid kõiki kohustab, on see, et nad aeg - ajalt ning vastavuses
oma ealiste iseärasustega (!) läbiksid pidevalt uueneva väljaõppe, kuidas enda
kehalist vormi, teadmisi ning kogemusi kõige tulusamalt oma maa ja rahva
kaitseks ära kasutada! See tähendab - polegi olemas mingit ühist väljaõpet
ega strateegiat, vaid igaüks võitleb võimaliku vaenlasega nii, nagu see tema
enda iseärasusi silmas pidades kõige mõistlikum on! Ning
sõjaväeinstruktorite ülesanne on mitte tekitada suurt hulka ühesuguse
väljaõppega ning sarnaselt juhitavaid võitlusüksusi nagu enamikus teistes
armeedes tehakse, vaid liita tõhusaks tervikuks vägagi erinevate üksikisikute
ning väikeste gruppide tugevad küljed. Ei ole vist tarvidust selgitada, et sellist armeed ei ole võimalik kellegi
vastu kurjasti ära kasutada, isegi kui keegi seda kunagi teha üritaks, sest et ei
eksisteeri kesksele ülemjuhatusele allutatud tegutsemist, vaid iga rühm
tegutseb nii, nagu ta lähtudes enda võimalustest ning analüüsides olukorda ise
otsustab - Shveitsis usutakse inimeste arukusse!
Ja veel: kuni äsjase (muuseas:
rahva hulgas peaaegu et esimest korda Shveitsi ajaloos tõsist vastuseisu
tekitanud) liitumiseni ÜRO- ga ei tohtinud ükski shveitslane, relv käes,
ületada Shveitsi riigipiiri, nii et Shveitsi armeed ei saanud kuni selle
hetkeni juba põhimõtteliselt kasutada kusagil mujal kui ainult oma riigi
piirides! Aga maailm muutub, propagandamulin täiustub.....ning ülemaailmne
ajupesu annab paraku oma esimesi tulemusi ka maailma ühes vähestest, kui mitte
ainsas täielikult neutraalses riigis, kus rahvas tõepoolest kõiki asju
otsustab.....
Olgu - nagunii ei suuda me
selles lühikeses artiklis piisava põhjalikkusega käsitleda ühtegi valdkonda,
rääkimata juba neist kõigist üheskoos - nii et üritagem siiski keskenduda
peaküsimusele - kuidas on shveitslastel õnnestunud säilitada läbi
sajandite isiklik suhe riigi ja tema kodanike vahel ning mujal ja
teistes oludes järjest enam haruldaseks muutuv patriotism? Saladus - kui see
üldse mingi saladus on - peitub Shveitsi konföderatsiooni riiklikus
ülesehituses ning ammusest ajast pärit ning ennast läbi riigi
eksisteerimise kõigi sajandite õigustanud põhimõtetes. Vastandina
suurema rahvaarvuga Euroopa riikide monarhistlikele või tsentraliseeritud
juhtimispõhimõtetele on Shveits oma olemasolu jooksul alati üritanud
jääda truuks otsesele demokraatiale ning kompetentsi ühtlasele
jaotumisele kõigi riikliku juhtimise tasandite vahel, mis on talle toonud
teiste Euroopa riikidega võrreldamatu tunnustuse ning autoriteedi oma kodanike
hulgas. Lisaks on esmatasandi otsuste pikaajaline eelistamine üleriiklikele
regulatsioonidele kasvatanud riigi kodanike iseteadvust ning aktiivsust, samuti
on riigi põhiseaduses kirjas kaitsemehhanismid esmatasandi võimaliku
ignoreerimise puhuks - rahvaalgatuslik seadusprojekt, mis nõuab näiteks
põhiseaduse muutmist (aga põhiseadust revideeritakse muuseas Shveitsis pidevalt
vastavuses kodanikkonna hulgast tõusetunud küsimustele!) nõuab parlamendi
tööplaani võtmiseks muidugi tervelt 100000 toetushäält, aga juba 50000
toetushäälega võib sundida riigi parlamenti 100 päeva jooksul kohustuslikus
korras algatama rahvahääletust selle või teise olulise küsimuse üle, mille
puhul kodanikele tundub, et nende arvamusest on asja otsustamisel
põhjendamatult mööda mindud ning tõestatavalt vastava arvu hääli kogunud
rahvaküsitluse või -hääletuse tulemus - sõltumata sellest, kes selle on
algatanud - on parlamendile siduv, st. see tuleb vormistada seadusena sõltumata
sellest, milline on parlamendi enda seisukoht! Kantonaaltasandil on
vastavad arvud veel väiksemad ning sõltuvalt kohaliku võimutasandi elanike
üldarvust võib mõningaid küsimusi kohaliku seadusandja ees üles tõsta juba
ainuüksi mõnesaja kuni paari tuhande kodaniku soovi korral.
On veel kaks väga olulist
asja, mis meile - totalitarismist tulnud ja nüüdki veel totalitaristliku
mõtlemise küüsis olevatele ida-eurooplastele - veel küllap üsnagi kummalised
tunduvad: esiteks see, et igal kantonil on oma põhiseadus, seega on
Shveitsis tegelikult 26(!) põhiseadust ning vastavalt muidugi siis ka 26
kantonaalnõukogu, kes vastavalt seadusandja õigustes oma kantoni elu
korraldavad! Muidugi kopeerivad
nad osaliselt tõesti üksteist, aga on ka siiski mõningaid erinevusi, sest kõigi
kantonite kompetentsipiir on väga lai ning nad võivad vastu võtta seadusi, mis
ei lähe vastuollu üldiste põhimõtetega, kuid vastavad konkreetse elanikkonna
vajadustele ning tuginevad nende poolt heaks kiidetud lahendustele. Ei ole vist
vajadust selgitada, et Genfi järve äärsel talupojal, Wallise
kõrgmäestikuelanikul või siis ka näiteks Zürichi pangaametnikul võivad olla nii
mõneski asjas sedavõrd erinevad soovid ning vajadused, et põhjalikult oma kodanikele orienteeritud
riik, nagu Shveits seda on, ei kipu peaaegu kunagi sekkuma, kui on olemas
võimalus lahendada tekkida võivad konfliktid osapoolte omavaheliste
läbirääkimiste teel....
Ja teiseks oluliseks meie tavamõistusele
haaramatuks tõsiasjaks on, et poliitilistel parteidel pole kohalikul
tasandil peaaegu mitte mingisugust eraldiseisvat tähendust! See tähendab,
et poliitilised parteid on Shveitsis muidugi olemas nagu peaaegu igas
kaasaegses riigis, aga nad tegutsevad
kohalikes omavalitsustes oma kohalike liikmete kaudu, mitte mingi
iseseisva poliitilise jõuna! Kui partei midagi oma üleriigilisel või
kantonaalkoosolekul otsustab, siis peavad tema liikmed üritama antud otsust
kohalikul üldkoosolekul kaitsta ning ellu viia! Ning kui see ei õnnestu
mingi partei kohalikel lihtliikmetel, siis ei saa näiteks üleriikliku partei
juht kohalikku otsust mitte millegagi mõjutada - tulemus oleneb ainuüksi partei
kohalike lihtliikmete veenmisoskusest ning autoriteedist! Ja ime küll: see
lihtne põhimõte väldib ühtlasi ka parteidesse nn. “mööbli” või teisiti öeldes
ilma mingi iseseisva tähenduseta hääli korjavate ning maksu maksvate
lihtliikmete tekkimise (nagu see on tihti meil siin on), sest ühelgi
parteijuhil pole mingit kasu partei massilisusest, vaid üksnes iga
parteiliikme isiklikust autoriteedist ning andumusest ühisele ideele, samuti
tema arutlemis- ning veenmisoskusest, sest tema partei liige kohalikul
koosolekul on ainus jõud, kes kannab partei ideid tegelikult ellu.
Tasuks meilgi neist selles suhtes eeskuju võtta.....!
Shveitsis ei olegi olemas
valitsust kui täidesaatvat võimu meie tavalises harjumuslikus tähenduses, on
vaid olemas mõned reeglina palgalised info - ning ressursikoordinaatorid nii
kantonaal- kui konföderatsioonitasandil ning seejärel otse pisut enam kui
2900(!) kogukonda ehk omavalitsusüksust, millest lisaks veel tubli 2/3 on
suurusega alla 2000 elaniku! Ning kuigi on olemas võimalus valida
otsestel valimistel igale kogukonnale juhatus või nõukogu, pole vähemalt
pooltes neist omavalitsusüksusest olemas mitte mingit seadusandliku
iseloomuga kogu, vaid kohaliku elu korraldamiseks vajalike otsuste vastuvõtmine toimub iga 3 kuni 6 kuu
tagant uuesti koguneval kogukonna üldkoosolekul. Üldkoosolekul
valitakse sellisel juhul reeglina ka mõneliikmeline eestseisus (Vorstand),
mille ülesandeks jääb jälgida üldkoosoleku otsuste täitmist ning korraldada
igapäevast elu kohalikul tasandil. Ning on täiesti üldkoosoleku, s.o. kohalike
inimeste endi otsustada, kas neile selle töö eest ka midagi makstakse
või teevad nad oma tööd täiesti ühiskondlikus korras, sest sedalaadi
eestseisused on ajalooliselt välja kujunenud kunagistest vabade kodanike ühendustest,
kes ei soovinud algselt kellegagi liituda ega ka kellelegi alluda, vaid üksnes
üheskoos endi igapäevaseid elulisi küsimusi lahendada. Valitsuse funktsioone
aitavad seejuures kogukondades täita muidugi ka mõned riigi poolt palgatud
ametnikud, kellel pole aga seejuures iseseisvat otsustusõigust mingites
omavalitsuslikes küsimustes ning kes on seatud vaid jälgima selleks ette nähtud
riiklike või muude tsentraliseeritud ressursside kasutamise vastavust
riiklikele kokkulepetele ning esmatasandi otsustele.
Shveitslased otsustavad samuti ise ning kõik üheskoos, kellega
nad on kulude korvamise mõttes solidaarsed ja milleks nad ühiselt kogutud raha
kasutavad! Riikliku maksuna on Shveitsis kehtestatud ainult käibemaks ning
sellest koguneva raha arvel tagutseb ning seda jagab erinevate ülesannete vahel
konföderatsiooni eestseisus. Kõik ülejäänud maksud on oma olemuselt kohalikud
ning võetakse vastu kohalikul tasemel. Seepärast on olemas tõsised erinevused
eri piirkondade maksutasemetes vastavalt nende ees seisvate ning nende endi
poolt püstitatud ülesannete suurusele ning seetõttu on ka shveitslaste
maksumoraal ütlemata kõrge - kuna nad teavad, kuhu lähevad neilt
korjatud maksud ning on saanud ise pidevalt kaasa rääkida vastavate
seaduste kujundamisel, siis maksavad nad makse kuidagi
iseenesestmõistetavalt ning nurinata. Vähe sellest - kogukonnal on õigus
maksude maksmise kohustus osaliselt või isegi täielikult asendada
ühiskondliku tegevusega kogukonna heaks, nii et see isik, kes kodukogukonna
hüvanguks piisavalt oma aega, energiat ning tööjõudu ohverdab, võib maksude
maksmisest põhimõtteliselt isegi päriselt priiks saada! Ning kuna
Shveits kuulub hetkel vaid üheainsa rahvusvahelise ühenduse - ÜRO - ridadesse
(sedagi alles alates viimasest ajast ning vastu vägagi suure osa elanike
tahet!), siis pole ei konfödratsioonil tervikuna, kantonitel ega ka
omavalitsustel praegu mingeid erilisi täiendavaid rahalisi kohustusi lisaks oma
rahva heaolu tagamisele - riigituludest laekuvad summad katavad praegu
lahedasti riigi kohustused oma kodanike ees ning seetõttu on ka maksude tase
hetkel äärmiselt madal.
Ja veel: meie koduseid tavasid
tundes tundub paljudele siin uskumatuna, et Shveitsis on parlamenditöö kõige
eespoolöeldu valgusel lisaks veel auamet ehk meie mõistes ühiskondlik (!) töö -
parlamendi mõlemad kojad kogunevad
istungiteks kokku ainult 4(!) korral aastas - iga kord umbes 3 nädalaks ning
kõigil parlamendiliikmetel on lisaks parlamenditööle veel mingi muu
“igapäevatöö”, millega nad tegelevad istungitevahelisel ajal ning toidavad oma
peret! Ning kuna nad enamuse oma ajast teevad kodukohas ja konkreetses
firmas oma igapäevast tööd, siis pole ka kartust, et nad võiksid
kuidagiviisi võõrduda konkreetsest elust või ei teaks enam selle probleeme,
nagu seda meie siinsete “mäe otsas elevandiluust lossis elavate” rahvaesindajatega
sageli juhtuma kipub. Kõige selle tõttu ei tunta aga Shveitsis ka eluaegseid
parlamenditegelasi, kes “viiakse parlamendiistmelt kunagi, jalad ees”, vaid
igaüks ammendab oma ideed, missioonitunde ning ülearuse energia (ning sageli
paraku ka oma lähikondsete kannatuse) kusagil 4 - 8 aastaga ning annab seejärel
vabatahtlikult teed uu(t)ele tegija(te)le.
Ja tuginedes kõigele
eespoolöeldule võikski otsene demokraatia kui riigi kodanike poolt aktsepteeritud
ühiskondliku kooselu alus Shveitsis ilmselt veel pikka aega edasi toimida, kui
viimaste aasta(kümne)te jooksul poleks riikidevahelise suhtlemise areenile
lisandunud üks uus ja äärmiselt oluline tegur - s. o. rahvusvahelise
suurkaubanduse ning suurte riikidegruppide, nagu seda on ka enda mõjuvõimu üha
laiendav Euroopa Liit, majanduslik ning poliitiline surve. Erinevus
senisest olukorrast seisnebki ju peaasjalikult selles, et selle uue teguri
esiletõusmise järel ei lähtu enamus EL seniseid liikmesriike enam üldiselt
aktsepteeritud põhimõtetest, nagu seda rahvusvahelises
suhtlemises senini valdavalt õigeks on peetud, vaid eeskätt endi
riiklikest huvidest! Et seda olulist muudatust kuidagi illustreerida,
selleks peame tooma näite EL mõjukate kaubandusgigantide ühisest “pressingust” Shveitsi riigi kui
suveräänse poliitilise üksuse vastu. Nimelt on üks EL mõjukamaid liikmeid -
Itaalia - ülejäänud EL liikmesriikidest Alpidega otsekui ära lõigatud ning kõik
peamised liiklusarterid, mis teda ülejäänud Euroopaga seovad (peale otse läände
viiva hingematvalt kauni vaatega rannikumagistraali), läbivad tunnelite kaudu
mäeaheliku ning kulgevad edasi piki Shveitsi territooriumil asuvaid orgusid.
Selles asjaolus iseenesest poleks ju midagi erilist, sest nii Euroopa kui
enamik muid maailmajagusid on tänaseks otsekui “õmmeldud läbi”
liiklusmagistraalide võrguga ning toidu ja muude esmavajalike tarbekaupade
meeletu sõidutamine kontinendi teise otsa on saanud juba üleüldiseks normiks.
Shveitsi puhul muudab aga olukorra pikantseks asjaolu, et sealsed teed, sillad,
viaduktid ja muud rajatised on vastavalt siseriiklikule seadusandlusele
arvestatud ning rajatud ainult kuni 28 tonni raskustele
veerevkoosseisudele, nii et tegelikult ei tohiks nendel elegantselt mäekülgede
külge “riputatud” insenerikunsti suursaavutustel sõita ükski mujal
Lääne- Euroopas nii tavalistest ning Euroopa Liidu seadustega siiani igati
lubatud 40- tonnistest autorongidest! On aga iseenesest mõistetav, et
ükski kaubavedaja ega - saatja, rääkimata juba autojuhist pole nõus sõitma
näiteks Saksamaalt Itaaliasse või ümberpöördunult pooltühja autoga või siis 12
tonni laadungit Shveitsi piiril mõnele teisele veovahendile ümber laadima, et
seda Shveitsi läbimise järel uuesti autole tagasi laadida! Sellepärast ongi
konföderatsiooni valitsusele tänaseks kõiki lubatud ning lubamatuid vahendeid
kasutades Brüsseli poolt peale surutud nn. “bilateraalsed” e. kahepoolsed
lepingud, mille alusel kõnealused transiitkoosseisud Shveitsi teedel teatud
reservatsioonidega siiski sõita tohivad! See tähendab ühtlasi aga ka uut
kinnitust ammutuntud sarkastilisele naljale, et ametniku käsk on alati
tunduvalt kõvem kõigist loodusseadustest! Sest kuigi peaaaegu kõik
insenerirajatised püstitatakse tõesti teatud tugevusvaruga, ei saa see kunagi
ulatuda tervelt 150(!)%- se ülekoormuse pikaaegse talumiseni, sest muidu
poleks eelnevalt tehtud inseneriarvutustel ju üldse mingisugust mõtet!
Nii siis ei saagi täna veel
anda ühest ja lõplikku vastust küsimusele, kas Shveitsi tüüpi otsene
demokraatia võiks päästa midagi praeguses ühinemispalavikus rappuvas Euroopas
või laiemalt võttes terves globaalse katastroofi poole tormavas maailmas -
selleks peaksime teadma, millise otsuse teevad vaatamata üleüldiselt
deklareeritavale “demokraatlikkusele” kõigi maade eksistentsiaalsete valikute ette seatud
võtmeisikud siis, kui saatus sunnib neid loetud hetkede jooksul vastu võtma
otsuse, mille tegelik otsustusõigus kuulub võõrandamatult kogu nende rahvale
tervikuna! Kas nad võtavad nagu Eesti praegused ummisjalu Euroopa Liitu
tormavad võimukandjad endile õiguse rääkida igas olukorras
“rahva” nimel ja tembeldada endi isiklikest motiividest kantud hetkeotsused
“rahva tahteavalduseks”? Või jätkub osal neist siiski julgust
vastavuses otsese demokraatia vaimuga tunnistada, et ükskõik milline esindaja
ei saa olla kunagi samastatav nendega, keda ta esindab ning
et maailmas on alati olnud ning on jätkuvalt olemas võõrandamatuid õigusi
ning kohustusi, mida saab ja peabki teostama igaüks meist isiklikult
ning kellelgi - ka meie endi poolt valitud rahvaesindajatel! - pole õigust teha seda meie eest! Siis
ja ainult siis on praeguses apokalüptilises reaalsuses veel lootust vältida
inimühiskonna eetilist kokkuvarisemist, kui me kõik soostume tunnistama iga
üksiku indiviidi ainulaadsust ja kordumatust ning samuti tema
võõrandamatut õigust otsustada enda elu ja ümbruskonda puudutavad personaalsed
küsimused kõigi elavate olendite vastastikuse austuse ning aastatuhandetega
kujunenud eetiliste kokkulepete vaimus iseseisvalt....
Tõnis Tulp,
31.10.2002.
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
VastaKustutaKõlab nagu ulme :)! Meie peaminister ja ülejäänud "jumalate" kamp võiks seda lugeda. Ülihea ja põhjalik artikkel!
VastaKustutaVäga hea hariv artikkel.
VastaKustuta